Téma: Přesčasová práce, přesčasy u řidičů kamionů MKD (kamionové dopravy) - kolik hodin za týden, měsíc, rok?
Prosím Vás, uměl by někdo vysvětlit, kolik může odpracovat řidič kamionu přesčasů za týden, měsíc či rok? Stále po tomto pátrám ale každý mluví jinak, protože prý řidiči a strojvůdci mají jakousi vyjímku. Ve smlouvě máme max. 40 hodin týdně ale skutečnost je 70 hodin. Na pásce mám v průměru 170 hodin ale ve skutečnosti odpracujeme o 100 hodin více a to počítám podle karty řidiče-nakládky vykládky čekání, administrativní práce atd. a plus samozřejmě samotné řízení vozidla. A tady je problém. Řízení vozidla je prý hlavní činnost na kterou jsme najatí a vše ostatní prý práce sice je ale ne na kterou jsme zaměstnáni. Protože se řídíme prý podle EU 561/2006.
Vůbec tomu nerozumím, ví někdo o tomto více?
(0 lidí)   (0 lidí)  
Stránka otevřena 7555x Předchozí téma | Další téma
Reakce čtenářů
Právní dotazy je lépe pokládat ve webu k tomu určeném. Jde o spřátelené stránky - Bezplatná právní poradna online. Dotazy do webu poradny je možné poslat v liché týdny v pondělí po 10. hodině nebo formou online chatu v sudé týdny v sobotu po 9. hodině.
Tento web (www.MojeStarosti.cz) není primárně určen k právnímu poradenství a právníci sem nechodí.
Děkuji, vím o tom. Jen bych chtěl rozvést diskuzi o tomto tématu. Jestli tedy něco neporušuji
Přesčasová práce je přesně vymezena Zákoníkem práce (tj. zákon č. 262/2006, Sb.), proto je diskuze skoro zbytečná. Ale samozřejmě nikdo vám v ní zde nebrání Váš dotaz jsem již uložil ke zpracování do výše uvedeného webu poradny (kde jsem zakladatelem a správcem), po odpovězení sem pak vložím odpověď (příští týden).
Lůďo, ono prakticky není moc o čem diskutovat. Moc kamioňáků sem nechodí a ostatní o tom celkem nic neví. Budeš si muset počkat na právní odpověď z BPP od Avatárka a počítám, že to bude docela zajímavé.
Já to vidím tak, že pokud nesmíš překročit dobu řízení - 90 hodin/ 2 týdny, pak by to jakž takž souhlasilo. Jenže tady je taky denní doba výkonu a u té to zřejmě vyjde tak, že jde o něco jako pružnou pracovní dobu, protože z těch třinácti hodin 9 (10) odřídíš a zbytek stojíš. U MKD teoreticky dle zákona (! ) neskládáš, nenakládáš, takže tady jde jen o čas strávený administrativou, který jaksi do pracovní doby nepočítají. Pokud jde o vnitrostátní dopravu, tam se účastníš nakládky i vykládky a to by mělo být samozřejmě zaplaceno - jenže toť otázka, zda je a taky zda máš odjetu denní dobu řízení a to počítám, že asi ne a proto administrativu nikdo neřeší.
No, budu sledovat odpověď právní poradny, zajímá mě to.
Barčo tam není jenom doba řízení, taky doba odpočinku. A není rozdíl mezi MKD a VD. Hodiny, který ti určuje zákon musíš vždy dodržet. Při kontrole je to moc drahý. Obchází se to všelijak (nebudu někoho navádět jak). Pokud je to kamijoňák tak na pravidelném ročním školení se to neustále probírá. A pokud chce mít 100% jistotu, tak ať se domluví s instruktorem, kde byl naposled na školení a ten mu to vysvětlí, tak aby tomu porozuměl a měl jistotu co se má a nemá. Ono těch variant je víc, tak proto je neuvádím.
Trochu jsme se nepochopili, já tady sčítám odpracovaný čas. Jako, že pauza je volno, které nikdo nezaplatí ani ve fabrice, že. A rozdíl mezi MKD a VD je ten, že podle zákona na MKD si řidič nemá sám nakládat a skládat. Nepíšu o tom, jak je to v praxi, když řidič přijede skládat, nebo nakládá v ČR.
Možná jsi taky trochu nepochopil, o co Lůďovi jde. Jemu nejde o to, co se probírá na školení, ale o to, že v reálu mu zabírá jeho práce daleko více času, než je ve smlouvě, považuje tento čas za přesčas a ptá se, co na to zákon. Pokud to ale spadá mezi školící téma, pak bych doporučila poptat se ZDE přímo školitelů.
Ale Barčo já si myslím, že oba víme o co Lůďovi jde. Ale tohle všechno je ve směrnicích, který by měl jeho zaměstnavatel znát. ES/15/2002, EHS 3821/85, ES 2135/98, Es 561/2006. V té poslední jmenované, hlavně články čl. 4,5 a 6. Pokud se s nimi seznámí a sečte si jízdu, povinné přestávky, odpočinek, atd. , zjistí, že vlastně nemůže mít přesčas. Alespoň né v takovém rozsahu jako má.
Díky Hříbečku, tady jsi jako řidič ve znalostech trošku dál, než já. Takže jsi Lůďovi plně vyhověl.
Nejen, že jsi mu věc objasnil, ale ještě jsi rozpoutal i diskuzi - i když bez něj.
Věk: 56
Podívejte se do pracovní smlouvy co máte ujednáno se zaměstnavatelem. Jaký máte přesně vymezený druh práce. Případně více druhů práce. Jak máte stanoveny směny, délku směn, diety /tam hraje roli místo výkonu práce/ a pracovní pohotovost - která nespadá do výkonu práce, ale náleží za ní odměna, práci přesčas a odměnu za ni - případně čerpání náhradního volna. Zajímejte se o firemní mzdové směrnice, kde toto musí být popsáno, aby mzdová účetní věděla, co a za co se platí a které je povinna firma mít, nebo kolektivní smlouvu, kde jde možná sjednána nějaká vyjimka ve stanovení práce přesčas, nebo máte nějaké ujednání v pracovní smlouvě? Na co se ptáte, je příliš obecné - to najdete na internetu v ZP, ale důležitější je, jak to máte konkrétně uvedeno v pracovní smlouvě. Protože pokud jsem to dobře pochopila, vám nevadí že na pásce je o 100 hodin víc ale že těch 100 hodin nemáte zaplaceno.
Pokud vím tak se nezapočítává do odpracovaných hodin přestávka na oběd a doba denního odpočinku. Jestliže začínám v 6h tak při zkráceném denním odpočinku musím končit ve 21h. Což je 15h. Odečtu 1h na oběd a mám 14h. Toto mohu udělat 3x v týdnu, což je 42h. Dále nezkrácená doba denního odpočinku je 11h (ve 24h) což je od 6h do 19h, mínus 1h na oběd je 12h. To je 2x v týdnu 24h což dělá 66h. Jen toto dělá 264h za 4 týdny. Nepočítám dojezdy v sobotu a odjezdy v neděli plus pár dní navíc, když je delší měsíc. No ale na pásce MÁME jen kolem 170h podle dní v měsíci. Při průměru 90kč na hodinu mi vychází kolem 9000kč měsíčně, což je 108000kč ročně, což je zhruba 1 100 000kč za mých 11let u firmy. Nepočítám dovolenou, ale také jsem nikdy neviděl příplatky za noční, za práci v so a v ne.
Jo a za práci se také považuje čekání a bezpečnostní přestávky. Protože doma nejsem, že?
Věk: 56
Jak vidím nahoře tak řidiči mají hafo směrnic ES. Asi je tam spousta výjimek a nepředpokládám že firma je nezná a určitě to má ošetřené, zvlášť když si vzpomenu na nejmenovaného ministra práce a soc. věcí a jeho inspektory práce jak řádili ve firmách a kolik vybrali. Ale jestli máte rozdíl v hodinách mezi Vašim výkazem a výplatní páskou, tak byste to měl řešit ve firmě a ptát se proč. A taky musíte domyslet co s tím chcete udělat dál.
Čekání Ti může zrovna spadnout do odpočinku. Tak že nemusí být braný jako práce. Viz. směrnice ES (povolený odpočinek v autě). Nebo spíše nejednotné vysvětlení.
Pozor, po tomto už jdou policajti ve všech zemích EU. Řidič musí vědět dopředu, že bude moci dělat pauzu nepřetržitě alespoň 3h (dělená) ale když čeká a pohybuje se kolem auta tak musí mít přepnuto na práci (kladívka). Ve Francii přijelo do centrály Ikea 20 antonů krišotů a už to lítalo. Kdo měl u rampy přepnuto na pauzu a neměl kladívka 500€ pokuta. Za práci se nepovažuje přestávka na jídlo-může se spojit s 45min. bezpečnostní přestávkou a denní odpočinek-nepřetržitě po sobě jdoucích 9 nebo 11h minimálně.
Ridic kamionu a berete 9000, -Kc? To bych na Vasem miste hodne rychle zmenila zamestnavatele!
Nas soused byl ridicem nakladaku a stezoval si, ze vydela jen 20 tisic. Ted ma nemeckeho zamestnavatele a bere 45000, - Kc. Ale fakt je ten, ze jezdi a jezdi a vikendy jsou kratke!!
Ne 9tis. ale o 9 přicházím. Jinak mám 16tis základ. Plus diety.
ODPOVĚĎ PRÁVNÍKA www.bezplatna-pravni-poradna.cz :
Základním právním předpisem pro pracovněprávní vztahy je zákon č. 262/2006 Sb. , zákoník práce, v platném znění. Pokud se však jedná o zaměstnance – řidiče kamionu, platí i některé další právní předpisy, které některá obecně platná ustanovení zákoníku práce modifikují.
Jedná se o nařízení vlády č. 589/2006 Sb. , kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, v platném znění (dále jen „nařízení vlády“) a také přímo použitelné nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti, týkajících se silniční dopravy (dále jen „nařízení EU“). Nařízení EU obsahuje však i výjimky, na která se toto Nařízení nevztahuje.
Podle § 3 písm. a) Nařízení vlády platí, že pracovní dobou člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu je doba řízení vozidla, nakládka a vykládka, kontrola a dohled nad cestujícími při nastupování do autobusu nebo vystupování z autobusu, čištění a prohlídka vozidla, sledování nakládky a vykládky, práce, kterou se zajišťuje bezpečnost vozidla, nákladu nebo cestujících, technická údržba vozidla, administrativní práce spojené s řízením vozidla a nezbytná jednání před správními orgány související s plněním pracovních úkolů; doba, kdy je člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu připraven na pracovišti k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele, zejména čekání na nakládku a vykládku, jejíž doba není předem známa.
Podle § 5 Nařízení vlády platí, že pracovní dobu je možné prodloužit až na 60 hodin týdně, pokud její průměr bez práce přesčas nepřesáhne stanovenou týdenní pracovní dobu za období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích. Délka směny může činit nejvýše 13 hodin. Délka směny zaměstnance pracujícího v noční době může činit nejvýše 10 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích. Toto je modifikace ustanovení ZP o pracovní době (max. 40 hodin týdně a max. délka směny je 12 hodin).
Jinak i zde platí obecná ustanovení o práci přesčas uvedená v zákoníku práce, tj. nařízená práce přesčas max. 8 hodin týdně a 150 hodin v kalendářním roce. Dohodnutá práce přesčas pak max. v průměru 8 hodin týdně za období max. 26-ti týdnů (popř. 52 týdnů, pokud to je stanoveno kolektivní smlouvou). Pokud zaměstnanec za práci přesčas čerpá náhradní volno, pak se tato práce přesčas do těchto ročních úhrnů nezahrnuje. (§ 93 ZP).
Děkuji!
Věk: 45
To je takový neustálý podvod zaměstnavatelů, čímž si podvodně snižují mzdové náklady.
Když pohledáš na netu najdeš rozhodnutí soudů i judikáty, které jednoznačně zahrnují do pracovní doby řidičů: jízdu, nákl-vykl, papárování, čekání, údržbu i mytí, doprovod vozidla, atd. Prostě vše co řidič koná.
Ostatně to najdeš i ve formulacích NV 561/2006 o odchylkách pracovní doby pracovníků v dopravě.
Tato vyhláška pmezuje týdenní pracovní dobu na 60hodin týdně. Pokud ji ale z různých překročíš, nic neopravňuje zaměstnavatele, aby ti více odpracovaných hodin neproplatil. Také má zaměstnavatel povinnost vést evidenci tvé pracovní doby a musí ohlídat, aby ti dal náhradní volno v takovém rozsahu, abys nepřektočil limit daný Zákoníkem práce. Pokud ho přetáhneš je odpovědný zaměstnavatel, nikoliv ty.
No a tady jde právě o to, že když mám ve smlouvě 40h týdně, tak může zaměstnavatel říct, že mě nenutil odpracovat více hodin. Ale skutečnost je jiná.
Věk: 37
Lůďo, prosím Tě kolik si na MKD celkem s dietama čistého vyděláš? Jestli odpovíš díky - uvažuju totiž, že se na MKD dám (nebýt doma mně nevadí jen nevím jestli to má cenu). Díky Pepa
Věk: 56
To nevyřešíte, takhle je to všude.
Práce přesčas je podle ZP na příkaz zaměstnavatele. Pokud jste v práci déle ať už z jakéhokoliv důvodu a nenařídil vám to váš zaměstnavatel, tak to není práce přesčas. A on vám to nemůže nařídit, protože by se zase nevešel do limitů, které jsou stanoveny ZP na rok a týden, za to by mu hrozila pokuta od inspekce práce.
Takže se to dělá tak, jak se to dělá. Musel byste se soudit, aby z toho byl precedens, ale to vyžaduje důkazy, které asi mít nebudete, všechno jsou to ústní dohody. A taky byste si zavřel dveře u jiných zaměstnavatelů, protože byste byl pro ně nebezpečný. Oni potřebují abyste držel hubu a krok.
tak 35tis. +- 5t.
Ještě by mě zajímalo, jestli jdou přesčasové hodiny do odvodů, nebo jen základ?
Věk: 56
Město:v Č.R.
Strohá odpověď, neboli papouškování právních předpisů, není dost adekvátní odpověď. Řidič MKD tráví v měsíci okolo 500 hodin v kamionu, řídí a pracuje okolo 250 hodin v měsíci. Čirou náhodou, kdosi, legislativně toto vše převedl na 8 h prac. dobu a tak se vykazuje 168 + -, Nikdo neřeší, kdy si má řidič vyřídit úř. věci, lékaře, osob. věci ani neřeší kulturní život, nebo rodinný. Prý, když se nám to nelíbí můžeme jít. Ovšem hodinovou výpověď, na rozdíl od zaměstnavatele, nemůžeme dát. Shrnuto. Dopravci jsou vesměs podnikatelská verbež, která ukázkově využívá svobodného kapitalismu. A pracovní úřad, nebo bezpečák? Kecalové zadarmo drazí.
Lůďa se ptá dobře.
Věk: 41
Město:D
Tímto chci reagovat na téma proplacení přesčasových hodin u řidičů MKD + proplacení nočních příplatků a příplatků za jízdu o víkendu, či ve svátek. Jezdím u firmy, kde toto vše mám. Tedy kromě přesčasových hodin, tyto nemám proplaceny, ale beru si náhradní volno, které mám placeno, jako kdybych byl v práci a to vč. diet. A to jen proto, že nejezdím u dopravce v ČR, ale v D. Zde si nedovolí krátit zaměstnance na jejich právech, které jim dává zákoník práce.
Věk: 51
Město:praha
a u jake firmy to jezdis a zakolik? Ja chci ted koncit u Spatenky nebot v prumeru za 34 tis za dva cele vikendy a dve soboty v prace je mzda hluboko pod hranici zakona