Téma: Pracovní pohotovost na telefonu - má na to zaměstnavatel právo?
Uživatel: Božena
Vážení kolegové,
1) Chápu, že máte své povinnosti a že máte nárok na volný čas (třeba o víkendu nebo ve svátek nebo i o dovolené). Nicméně vzhledem k tomu, že všichni máte služební paušály (které používáte i soukromě), je vcelku logické, že je Vaší povinností být na služebních telefonech v dosahu minimálně svých nadřízených, tj. pana majitele nebo mě. Ani já a ani pan majitel Vám v době Vašeho „volna“ nevoláme bezdůvodně, většinou se jedná o naléhavé záležitosti, které je potřeba okamžitě řešit, nebo potřebujeme znát odpovědi na neodkladné záležitosti, protože nejen Vy, ale i my pracujeme nad rámec svých běžných povinností a potřebujeme řešit některé záležitosti i ve dnech volna nebo svátků nebo Vaší dovolené.
Pokud předem nenahlásíte důvody, pro které budete mimo telefonní dosah v tyto dny (to znamená, že nevezmete telefon, nebo nezavoláte zpátky ve lhůtě určené níže), bude uplatněna sankce formou srážky z platu v nejbližší možné výplatě a to v následující výši:
Pracovní dny: pokud nevezmete telefon nebo nezavoláte zpět do tří hodin od zmeškaného volání, budete sankcionování ve výši 3.000, - Kč za případ
Dny pracovního volna, pracovního klidu, dovolené, noční směny (pokud nebudou předem nastaveny jiné lhůty pro komunikaci):
Pokud nevezmete telefon nebo nezavoláte zpět do pěti hodin od zmeškaného volání, budete sankcionováni ve výši 1.500, - Kč za případ
Pozn. : Výše uvedenými sankcemi není dotčena Vaše odpovědnost za případné škody, které v souvislosti s Vaší „nereakcí“ vzniknou společnosti která vás zaměstnává.
2) Protože máte své povinnosti a máte nárok na volný čas, uplatňuji v méně naléhavých případech formu SMS zprávy nebo emailu. Pokud Vám bude zaslán email nebo SMS zpráva a nebudete na ně reagovat žádným způsobem, bude uplatněna následující sankce (pokud nebude předem stanoveno jiné individuální pravidlo):
Pracovní dny: Žádná reakce na SMS zprávu nebo na email doručený v pracovních dnech ve lhůtě do 24 hodin 3.000, - Kč za případ
Dny pracovního volna, pracovního klidu, dovolené:
Žádná reakce na SMS zprávu nebo na email, doručený v první pracovní den, který následuje po dni pracovního klidu nebo po dni pracovního volna nebo po dovolené ve lhůtě 48 hodin: 3.000, - Kč za případ
(1 člověk)   (0 lidí)  
Stránka otevřena 6777x Předchozí téma | Další téma
Reakce čtenářů
V mailu ovšem chybí informace, jak budou řešit případy, kdy je telefon vypnut, nebo není v dosahu signálu, což není možné rozpoznat. A protože své volno mohou zaměstnanci trávit, kde je jim blaze, pak je celý tento mail (původně) zařazen správně - mezi vtipné emaily.
je to sice zařazeno mezi vtipné ale podle mně je to šikana. musím podotknout že nepracuji na zádném životně důležitém pracovišti jako je třeba zdravotnictví nebo hasiči tak mi to o to víc připadá jako zlovůle zaměstnavatele
Samozřejmě to můžete řešit i přes právníka, otázka je, zda by to nebylo Pyrhovo vítězství. Zkuste se obrátit na bezplatnou právní poradnu online.
proc by to byla sikana? pokud mi zamestnavatel zaplati za to ze budu porad na prijmu tak neni problem, pokud je vysrany na korunu at si trhne hnatou, skonci mi pracovni doba, vypinam sluzebni mobil a na soukromem ho nezvedam
Věk: 33
Tak koukám, že buzer je opravdu, ale opravdu všude!! Taky máme služební telefony, ale volno je volno a když budu lézt někde po horách, nebo budu celé odpoledne na pláži, nemohu bohužel zaměstnavateli vyhovět…naštěstí u nás ve firmě jsou odbory.
Zkuste se s dotazem obrátit na Bezplatnou právní poradu online. Jsou tam i odborníci na pracovní právo a jistě Vám rádi pomohou, poradí. Dotazy se přijímají každý lichý týden v pondělí po 10. hodině. Sem moc právníci nechodí a vše je spíše na úrovni dohad a tipování co je a co není v souladu s právem.
Vše by se dalo vyřešit tak, že např. každý týden by měl zaměstnanec jakousi pohotovost, za kterou by byl i finančně odměněn. V případě nenadálé situace by byl povinen konat. Takhle aby se člověk bál jít do kina nebo kamkoli.
Kdyby měla firma v úmyslu platit za pracovní pohotovost, pak by to neřešila jakýmsi pofiderním mailem.
§ 78 odst. 1 písm. h), § 95 - pracovní pohotovost (povinnost "být stále na telefonu): Jen na základě oboustrané dohody, přísluší za ní odměna nejméně 10% z průměrného výdělku, pokud v rámci pohotovosti nastane nutnost konat práci nad stanovenou týdenní pracovní dobu, jde o práci přesčas.
V té formě jaké to je napsané, na to rozhodně zaměstanavatel právo nemá, protože taková pracovní pohotovost jaká je zde zmíněna je prakticky neomezená a záleží čistě na zaměstnavateli co uzná sám za důležité. Tedy toto je nepřijatelné. Navíc toto oznámení považuji v zásadě za neplatné, protože zcela jednoznačně znevýhodňuje zaměstnance.
Zažila jsem dobu kdy mi bývalý šéf neustále volal kvůli věcem, které se mu zdáli být "nutné" a to klidně i o půlnoci. Jsem sice celkem noční tvor, ale tohle na mě bylo přliš. Volal prostě protože on zrovna něco chtěl vědět, nebylo to důležité, protože v tu chvíli jsem jen ukojila jeho potřebu po té informaci, ale dál mu byla k ničemu, neboť s ní mohl dál nakládat až druhý den.
Vypínat si telefon nejsem zvyklá, protože mi může někdo volat z opravdu vážného důvodu. Takže jemu jsem pak řekla, že si to nepřeji a pokud v tom bude pokračovat, telefon mu zvedat nebudu a bude-li to opravdu důležité, má pak smůlu. Časem to pochopil.
Což ovšem v tomto případě zcela odpadá, neboť si zaměstnavatel sám dává právo určovat co je a co není důležité.
Bylo by to například v pořádku kdyby to bylo jako v následující situaci, kterou jsem také zažila. Zaměstanavatel určil pro konkrétní situace určité zaměstnance, kteří drželi pohotovost a vždy v určeném pořadí.
Pro případ spuštění alarmu 1) majitel, v případě nedostupnosti 2) jeho přímý podřízený 3) správce objektu atd. a tak to bylo nastavené pro různé situace. Nikdy s tím nebyl problém, na "řadového" zaměstnance došlo v minimálních případech a vždy každý zaměstnanec dostal náhradu svého času.
No a v neposlední řadě, nikdy nebylo potřeba dávat jakékoliv sankce, protože pravidla byla naprosto jasná, nikdo nebyl zneužíván a vždy šlo o skutečně vážné důvody.
Pokud by takový email byl doručen mě, odpověděla bych na něj formou dotazů pro jaké konkrétní situace se tato pohotovost vztahuje, jaké ke konkrétním událostem pořadí pracovníků v pohotovosti a jaké budou za tuto pohotovost či nastalé situace odměny.
Jestli bych i nadále měla takovou práci nebo ne, bych se svojí povahou neřešila, protože v takové firmě, kde není problém využívat zaměstanance a já bych se měla bát o kolik peněz z výplaty kvůli tomu přijdu, bych stejně pracovat nechtěla.
Pracovní vztah je založen na smluvním vztahu a je samozřejmé, že ne vždy může být vše ideální, ale vše má své meze.
kdyby se jednalo římo o pohotovost asi bych to i chápala ale tady se jedná to že šéf rád pracuje po nocích a ne v obviklou pracovní dobu a potřebuje občas nějakou informaci a když se nikomu nedovolá tak je naštvanej a hold vymyslel tento typ postihu nehledě na to že se jedná o celkem přehnané částky které chce rozdávat jako pokuty. doba je blbá a on si parchant je vědom toho že mu stím jen tak někdo nesekne
Přesně tak, Veselko, i my máme nadřízené, kteří jsou v ty a ty dny v pohotovosti a tedy musejí být na tel, kdyby se něco stalo - tedy i v noci, ale každý týden dostáváme nový rozpis, kdo a kdy tu pohot. má.
A v jakém oboru pracuješ?
Že to takhle vyžaduje přímo i s postihy se mi zdá divné a šéf bude asi trošku blázen - ale vše se odvíjí od toho oboru - v čem to teda jedeš?
Ale mě by to nevadilo třeba. Zvlášť, když by to bylo zaplaceno.
dělám ve stavebnictví a zaplaceno to rozhodně není
Váš pan šéf je …píííííp. Tímto nařízením porušuje zákoník práce.
Já jsem taky pracovala ve firmě, kde mi šéfka volala kdy se jí hodilo, ale naštěstí mi nemohla dát žádnou pokutu.
Ať Vám napíše od kdy do kdy máte být na mobilu a kolik za tuto pohotovost dostanete a pak se rozhodnětě esi se Vám to vyplatí. Esi jste v práci víc jak tři založte odbory!
Tohle je rozhodně v rozporu se zákoníkem práce. Jak už tu zaznělo, pracovní pohotovost na telefonu musí být placená minimálně těmi 10%. A hlavně zaměstnavatel Vám ze mzdy může strhávat maximálně nějaké exekuční srážky, ale rozhodně Vám nemůže dávat ŽÁDNÉ pokuty - ani za nezvedání telefonu, ani za pozdní příchody či jakékoliv jiné prohřešky. Takže pokud to zaměstnavatel myslí vážně, trvejte na zaplacení celé doby pohotovosti a pokud by opravdu chtěl uplatňovat ty sankce, můžete se obrátit na oblastní inspektorát práce.
Teď jsem to četl a taky si myslím, že zaměstanvatel celkem hrubým způsobem porušuje Zákoník práce tím, že by strhával jen tak tisícikoruny za to, že zaměstnanec v době volna nevezme mobil nebo nereaguje na SMS. Sankce proti zaměstnancům jsou Zákoníkem práce celkem jasně definovány a pokutování zaměstnanců je přímo v rozporu se Zákoníkem práce (něco jiného je náhrada škody, což v tomto případě není).
A je to přesně jak někdo psal - pokud je zaměstnanec na pohotovostním telefonu, měl by za to mít příplatky.
Takže totálně na hlavu postavené a jak píše socialni_pracovnice - pokud by vám chtěl zaměstnavatel strhávat tisícikoruny nebo nedával příplatek za pohotovost na telefonu, určitě se obraťte na místně příslušný inspektorát práce, který věc prošetří a zaměstnavatele "poučí" (případně pokutuje) za to, co dělá špatně a mimo zákon.