Téma: Jak dlouho (kolik hodin) trvá převod peněz z jedné banky do druhé? (KB, ČS)
Uživatel: Nicole
Věk: 19
Dobrý den.
Zajímalo by mě, jak dlouho trvá převod peněz z odlišných bank. Včera (13.12.2016) mi měly na účet (Česká spořitelna) přijít peníze z Komerční banky. Nyní jsem účet kontrolovala a stále peníze nedorazily. Je to možné? Děkuji.
(0 lidí)   (0 lidí)  
Stránka otevřena 4663x Předchozí téma | Další téma
Reakce čtenářů
Věk: 19
No, asi to možné je . 15 min po zadání dotazu mi peníze na účet dorazily .
Ale přece jen mě zaujalo že to trvá tak dlouho.
Pěkný den všem.
Tak jsme se tu dočetli, že peníze dorazily 15 minut po zadání dotazu. Ale jak dlouho trval převod, to už ne
Věk: 19
Převod trval asi 1 den. Platba měla být odeslána včera (13.12.2016) ráno a přišla dnes (14.12.2016) v 10:30.
Super, mám čerstvou zkušenost - 3 dny. Takže to asi nebude pokaždé ideální.
Tak to jsi měla štěstí, obvykle to trvá mezi ČS a KB 2 dny minimálně, i když jsou odeslány peníze ráno či dopoledne, tuším do 12:00 hodin. Nebývá vyjímka ani 3 dny, jak píše Barča. Rychleji to jde pouze expres převodem, ale ten má šílený poplatek, nebo vkladem druhé osoby přímo na Tvůj účet, ovšem tam je také nemalý poplatek.
Je to dané zákonem o bankovnictví, ta lhůta je tuším 24 hodin v pracovní dny a o víkendu se lhůta staví. Nevím to ale přesně. Právní dotazy doporučuji zasílat spíše do Bezplatné právní poradny online.
Jednoduchá odpověď: platba z jedné do durhé banky musí dojít následující pracovní den
Složitá odpověď: Ze zákona musí banky doručit platbu následující pracovní den po přijetí pokynu. Jenže v tomhle je určitá skulinka - banka nemusí pokyny přijímat až do půlnoci. Prostě od určité hodiny (např. ING od 16:00, ČSOB od 20:00, … ) automaticky odmítne v internetovém bankovnictví platbu přijmout s datem dnešního dne, ale vynutí si zadání dne následujícího. Tomuto času (od kdy odmítá přijmout platbu se splatností ten samý den) se říká cut-off a mezi bankami se výrazně liší (třeba FIO má až 23:50, Air Bank 23:59).
Na druhou stranu některé banky posílají brzy ráno nebo dopoledne (Air Bank, Česká spořitelna) zadané platby jako D+0, tedy že jsou v bance příjemce ten samý den. Může to být oficiální zaručená služba, nebo je to prostě nezaručená nedokumentovaná funkce.
Kažodpádně shrnuto, platba musí vždy dorazit jako D+1 (tedy následující pracovní den). Pokud nedorazí, tak ji příjemce neposlal (>90 % případů), nebo ji zadal s jiným datem splatnosti, neměl dostatek prostředků na účtu, atd.
Článek s testem mezibankovních převodů: http://www.mesec.cz/clanky/test-rychlost-plateb-mezi-bankami-jak-dlouho-trva-prevod-penez/
Odpověď Mgr. Lukáše Mohyly z Bezplatné právní poradny online:
Dobrý den,
závazné lhůty pro provádění platebních transakcí jsou zakotveny v § 108 a násl. zákona o platebním styku.
V obecné rovině platí, že poskytovatel (banka) provede platební transakci ve lhůtách dohodnutých s uživatelem (klientem banky) v souladu s ustanoveními zákona o platebním styku (nestanoví-li jiný právní předpis možnost lhůtu prodloužit). Zákon o platebním styku tedy zakotvuje základní (v zásadě nepřekročitelné) časové mantinely pro provádění platebních transakcí, konkretizace těchto lhůt (jejich případné zkrácení) je však ponechána na dohodě mezi klientem a bankou (tedy na smlouvě, kterou mezi sebou klient a banka uzavřeli).
Dle § 109/1 zákona o platebním styku je banka plátce (tedy toho, kdo zadal příkaz k platební transakci) povinna zajistit, aby částka platební transakce byla připsána na účet příjemcovy banky nejpozději do konce následujícího pracovního dne po okamžiku přijetí platebního příkazu.
Týká-li se platební transakce měny euro, směny české měny a jiné měny než euro apod. , je banka oprávněna sjednat s klientem prodloužení shora uvedené lhůty o 1 až 3 pracovní dny (jak vyplývá z § 109/2 a 3 zákona o platebním styku).
Banka příjemce je povinna připsat částku platební transakce na platební účet příjemce neprodleně poté, kdy byla tato částka připsána na její účet (§ 110 písm. a) zákona o platebním styku).
Jedná-li se o platební transakci v měně jiného než členského státu EU, je banka příjemce povinna připsat částku platební transakce do konce pracovního dne následujícího po dni, kdy byla připsána na její účet.
Neboť shora uvedená ustanovení zákona o platebním styku vymezují závazné lhůty pro provedení platebních transakcí v pracovních dnech, je vhodné poukázat na to, co zákon o platebním styku vlastně pojmem „pracovní den“ myslí. Pracovním dnem se rozumí den, kdy banka plátce nebo příjemce obvykle vykonává činnosti potřebné pro provedení platební transakce (§ 2/3 písm. j) zákona o platebním styku), tzn. že pokud zaměstnanci banky o víkendu nechodí do práce, není sobota a neděle pracovním dnem a dny víkendu se tudíž do závazné lhůty pro provedení platební transakce nezapočítávají.
Pokud se stane, že okamžik připsání částky platební transakce na účet banky příjemce připadne na dobu, která není provozní dobou banky, platí, že k připsání došlo na začátku následující provozní doby banky (§ 108/2 zákona o platebním styku). Provozní dobou je část pracovního dne, kdy banka plátce nebo příjemce obvykle vykonává činnosti potřebné pro provedení platební transakce (§ 2/3 písm. k) zákona o platebním styku).
Mírně nad rámec Vašeho dotazu doplňuji, že jedná-li se o platební transakci v české měně, která se děje v rámci jedné banky, platí dle § 111 zákona o platebním styku, že částka platební transakce musí být připsána na platební účet příjemce nejpozději na konci dne, v němž nastal okamžik přijetí příkazu (pokud taková platební transakce zahrnuje směnu měn, mohou se plátce a jeho banka dohodnout na lhůtě o 1 pracovní den delší).
_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 284/2009 Sb. , o platebním styku
Věk: 33
den + 1
Věk: 34
Banky si to tedy umí zařídit, jen co je pravda. Zrovna včera (27.12.2016) touto dobou jsem si posílala prachy z účtu v KB na účet stavební spořitelny Modra pyramida, která je členem finanční skupiny KB. Doposud nebyly převedeny. Je to zarážející, oba účty mám na jednom internetovém bankovnictví a oni nejsou schopni je během 24 hodin převést. Nebo je to záměr?
V kolik hodin jsi platbu zadávala? Opravdu byla zadaná s datem splatnosti 27.12.? Protože večer už může banka automaticky vynutit splatnost následující pracovní den (zkontroluj si ve výpisu datum platby).
Stavební spořitelny nemají často úplně on-line internetové bankovnictví a data se aktualizují třeba jen jednou denně (někdy po půlnoci, někdy v poledne, … ). To vše má vliv na zobrazení platby. Každopádně zpětně to zaúčtují k datu, kdy platba opravdu přišla, takže bych se nebál.