Téma: Přísné praktiky učitelky k dětem v první třídě - nerozumím tomu, nechápu to
Uživatel: rony
Věk: 41
Mám problém se synem v první třídě. Abych popsala pro vaši představu situaci, už ve školce uměl počítat do deseti, napsat tiskacím svoje jméno, od 4 let si zavazoval tkaničky, nikdy neměl žádnou vadu řeči, v pěti letech maloval plánek jak zkonstruovat vozík k traktoru, vystřihoval, prostě šikovné dítě, chodili jsme do školky i na předškolní přípravu.
Nástup do 1. třídy bral dobře, těšil se z počítání, rád psal úkoly, ale pak původní nadšení opadlo. Hlavně poté, co jsme byli na třídní schůzce a učitelka před synem začala vykládat, že se nic neděje dostat horší známku, že to je potřeba aby si děti uvědomily, že ne všechno se vždycky podaří atd.
To bylo poprvé, co dostal první trojku z matematiky, důvod, proč takovou známku dostal nám učitelka vlastně neřekla a před námi se syna ptala, tak já nevím co ti nešlo, proč si tam měl chyby. Pak se spustila lavina dalších takových známek 5, 4, 3, jedničku už nedostal.
Doma s domácími úkoly nemáme problém. Testy z matematiky píšou takovým způsobem, podotýkám, že to jsou prvňáci, že učitelka jim řekne například 17-9, ani to nezopakuje nechá jim chviličku na výpočet z hlavy, jakmile děti hlavu zvednou, hned diktuje další příklady, 15 příkladů, za 5 chyb mají pětku, za 4 chyby čtyřku. Syn mi třeba i říká že jí přesně nerozuměl, tak já na to a proč nepožádáš hezky učitelku aby ti příklad zopakovala, žes to neslyšel… On mi na to řekne že to už říkala eva a učitelka jí jenom odpověděla, říkala sem to dost nahlas a prostě jim to nezopakuje.
V češtině začal taky nosit špatné známky, opět píšou ústně diktáty. Prvňák, který se učí psát a ona opět hodnotí známky stejným způsobem, takže když syn napíše celou větu dobře, jenom splete malé a velké písmeno u jména osoby, už je to hrubá chyba…
Každý učitel má jiné metody výuky a jiný přístup k dětem, ale nemůžu se z toho vzpamatovat, co dokáže za půl roku udělat učitelka s šikovným dítětem, které přijde o veškerou motivaci, není si vědomé kde dělá chyby.
Prosím ostatní kdo máte prvňáky, jaké sou vaše zkušenosti?
Mě přijde její přístup nepřiměřený, i co se týče jejího hodnocení, jak může dát pětku (5 chyb), z 15ti příkladů, což je třetina testu prvňákovi???
Jsem z toho zoufalá, na schůzce nebo když se jí na něco zeptáme pořád jenom opakuje jak v přiblblé reklamě jak sou všechny děti šikovné, jak vlastně dle jejích slov žádné problémy nejsou a pak mi syn nosí takové známky, přitom nevím jak já sama s tím mám něco dělat, když s ním ve třídě nejsem a jak může učitelka zavírat oči před tím, když žák má s něčím problém???
(0 lidí)   (0 lidí)  
Stránka otevřena 3370x Předchozí téma | Další téma
Reakce čtenářů
rony - plně chápu Vaši bezmocnost, Vaši bolest… Žel myslím si, že kořen problému bude na ministerstvu školství…
Je to smutné, ale tyhle praktiky ohledně známkování a dalších současných praktik… je i na jiných základních školách co znám.
Mělo by se to ale změnit! A začít by se mělo na ministerstvu školství.
Např. v Anglii je to o něčem jiném, úplně jiný přístup… .
Věk: 25
Já myslela, že v první třídě je potřeba děti hlavně motivovat. A ne rozdávat trojky, pětky.
Je to začátek školního života, dítě si zvyká na nové povinnosti.
Možná se poradit s ostatními rodiči, jak to vidí oni, případně se obrátit na učitelku?
Musím uznat, že výuka se za ta léta hodně změnila, co jsem viděla u mladší sestry, když chodila do první třídy, to jsem já nezažila. Ona už do školy musela jít s tím, že umí pomalu číst, počítat, u zápisu ji zkoušeli i z anglických slovíček apod.
My kdysi dostávali písemky vždy na papíře, abychom to měli před sebou a měli čas. Diktáty v první třídě výjimečně, případně jen slabiky, slova, jednoduché věty… Vždy zopakovat někoikrát, dokud neměli všichni napsáno.
Nechápu, co se to teď děje.
Ten nátlak na děti je šílený a určitě by se to mělo nějak řešit. Určitě bych to neignorovala, pro děti to je pak stres, měly by se do školy těšit a chtít se učit nové věci, ne se bát že nebudou stíhat a dostanou špatnou známku.
Já bych si zkusila zajít přímo za ředitelem. A pokud by nepomohlo ani to, pokusila bych se o změnu školy. Když už tady byla řeč o Anglií, mám tam kamarádku která tam žije a má děti, které tam chodí do školy. Řekla mi, že její syn začal chodit do školy od pěti let a že tam ty děti vyloženě dřou a ji připadá že přichází o své dětství.
Věk: 25
Mimo jiné, určitě nejste sama, kdo to řeší. Tady jsou různé diskuze maminek s podobnými problémy:
http://www.emimino.cz/diskuse/problemy-v-prvni-tride-144622/
http://www.rodina.cz/nazor18032485.htm
http://baby-cafe.cz/forum/diskuse/12/45948
http://www.rodina.cz/scripts/diskuse/novep_tree.asp?all=yes&id=3968896&typ=0
Věk: 41
Děkuju za příspěvky, odkazy jsem si přečetla. Příspěvky v nich jsou starší, ale je vidět, že někteří učitelé dávají prvňákům s klidem pětky, je to tak obrovský rozdíl jakého chytnete učitele? Když přirovnám, jakého měla učitele dcera a jak je šikovná i teď, na druhém stupni. srdce mi pláče, když si představím, že díky jiné učitelce nedostane syn šanci a naopak mi z něj udělá jiné dítě, s tím se nedokážu smířit.
Já tedy nevím, asi píchnu do vosího hnízda, ale mě to připadá správné. Jak jinak děti naučit, že prostě nic není zadarmo?
Popravdě mi dost vadí dnešní přístup učitelů, aspoň já se s takovým poslední roky vždy setkala, kdy třetina, půlka špatně a je to jen trojka.
Na školách kam sem chodila, se přesně takhle učilo, už od první třídy. Jestli chceš lepší známku, zadarmo jí nedostaneš a bylo to jen ku prospěchu věci.
Mimochodem, je na jednu stranu pěkné, že syn uměl ještě před nástupem do školy spoustu věcí, ale to bývá často problém, protože děti, které bývají takto napřed, se často neumí soustředit, protože to se učí v začátcích oni už znají a tak získají špatné návyky.
Nekritizuji, jen to prostě vidím takhle a učitelce bych spíš děkovala, být přísná je mnohem těžší, ale pro život mnohem účinější.
Věk: 30
Máte pravdu, že dovednosti před školní docházkou jsou trošku problém, ale dá se to opět řešit. Prostě jsem si připravovala pro nadané děti jinou práci. Když dětem něco nejde, mohou přijít a vysvětlíme a většinou si toho i lze všimnout. Tento přístup, jak píšete Vy je spíše pro starší děti a které nemají o nic zájem… A to byste koukala, jak musime inspekci vysvětlovat, co děláme pro to, aby děti nepropadaly a neměly špatné známky…
Veselko - rozumím jak to myslíš, ale je to hlubší problém >> je rozdíl mezi přísnosti a přísnosti destruktivní…
Ale vinu bych nehledala jenom u učitele, je to hlubší problém a ten se hledá někde jinde >> jeho kořen je v evropským parlamentu a na ministerstvu školství. A to je už trochu jiné téma.
Věk: 30
Dobrý den, jak jste psala, už jste to řešila s učitelkou. Zašla bych přímo za ředitelkou/ředitelem školy. Pokud by ani ten neměl pro Vás pochopení, obrátila bych se na jinou školu. Určitě to nenechávejte tak být, je to start do celého života. Sama učitelka by měla cítit potřebu si s ním promluvit a na něčem se s dohodnout. Já až takto malé děti nemívám (mám od 4 třídy do 9), ale když by se něla nějaká špatná známka opakovat, tak dám razítko a vědí, že za mnou mohou kdykoli s čímkoli přijít a vždy se vše dá řešit. Držím malému palce, ať se vše zlepší a škola ho opět začne bavit.