Téma: Dějepis by mohl být nepovinný předmět - nebaví mě a kazí mi průměr na vysvědčení
Uživatel: Tr01an
Věk: 16
Město: Plzeň
Zdravím,
abych se krátce představil, jmenuju se Michal, chodím na gymnázium v Plzni a škola mi nedělá velké problémy. Mezi moje nejoblíbenější předměty patří informatika, angličtina, matematika a fyzika. Skoro vždy jsem prospěl s vyznamenáním.
Před pár lety jsem ale narazil na problém, se kterým si nevím rady. Dějepis se pro mě stal velkou překážkou k dosažení dobrého průměrného prospěchu ve škole. Nerad bych urazil ty, kteří mají rádi dějepis, ale myslím si, že by se skvěle hodil jako nepovinný předmět. Proč si to myslím?
Některá fakta, která se učíme v dějepise, jsou celkem zajímavá. Hlavní problém ale je, že se nedají ve skutečném světě a roce 2014 využít.
Jako několik příkladů uvádím tato náhodná data:
- založení arcibiskupství v Hnězdně roku 1024 Boleslavem Chrabrým;
- 2. křížová výprava 1147-9;
- zlatá bula sicilská roku 1212.
Nedokážu pochopit, jak mohou být tyto informace jakkoli zpracovatelné a následně využitelné tak, aby mohly ovlivnit naše současné životy. Ostatní předměty, jako biologie nebo chemie mě sice nebaví, ale připouštím, že věci, které se tam učíme, se dají velmi dobře využít, například k objevení nových léků a spousty dalších podstatných věcí.
Už spoustu měsíců hledám někoho, kdo by mi všechno tohle vysvětlil a odpověděl na moje otázky. Doufám, že se mezi vámi najde někdo takový


Stránka otevřena 2986x Předchozí téma | Další téma
Reakce čtenářů
Ahoj Michale,
abych Ti ve zkratce odpověděla - podle mě se dějepis učíme proto, abychom jednak znali svou historii, což patří ke všeobecnému přehledu, ale hlavně taky proto, abychom se - jednoduše řečeno - poučili z chyb, které se v minulosti staly. Lidé jsou mnohem snadněji manipulovatelní, když nevědí, jak může určité chování skončit
Já taky studuju na gymnáziu, a proto vím, že ne všechno, co se učíš v životě využiješ… Určitě bys našel nějakou část - třeba i v matematice, která ti - studentsky řečeno - v životě k ničemu nebude.
Roky, na které odkazuješ právě patří do všeobecného přehledu, i když si osobně myslím, že Zlatá bula sicilská byla docela důležitým dokumentem Ale netvrdím, že to každý zná a ví…
Snad ti tedy můj názor k něčemu byl
Ahoj, já ti tedy neodpovím, ale zeptám se stejně: K čemu je mně, preferující obory humanitní, dobré vědět cokoli o derivacích a integrálech? A sama sobě odpovědět můžu: Bavím-li se s matfyzákem, nepřipadám si jako blbec… Právě v tom tkví kouzlo gymplu - je všeobecně vzdělávací.
Také mám za sebou gympl a mnoho znalostí jsem v životě využil, určitě ne všechny, ale to je na všech školách stejné. Ani nevíš, do jaké diskuze se připleteš a budeš mít k tématu co říct. A mimochodem, v životě jsem potkal celkem dost dívek a žen, které ocenily, že si mají se mnou o čem povídat a nebo pouze poslouchaly, co jsem říkal. Prý je celkem přitažlivé, když chlap něco ví. A já to samé oceňoval a oceňuji u dívek a žen.
Národ, který se ze svých dějin, zvláště z jejich tragických skutečností, nepoučí, musí je prožít znova.
Nebo také:
Který národ se nepoučí ze svých dějin, ten je ztracen.
Za války, za německé okupace, jsme se nesměli učit vlastní dějiny, abychom ztratili národní paměť a byli snadněji ovládáni.
Podobně komunisti dohlíželi, aby učebnice neobsahovali něco závadného, co by zpochybnilo jejich právo neomezeně vládnout a potlačovat svobodné myšlení.
Stručně řečeno, nejsou důležitá přesná data událostí, ale smysl dějin a vývoje lidské společnosti.
Kromě toho, že souhlasím s ostatními, taky mě na gymplu dějepis hodně nebavil. Ale bylo to učitelem. Učit se stylem datum, událost a nic kolem- tohle nemá cenu. Na základce to bylo super. Dějepis mě bavil, a to jsem vystřídala asi 3 učitele a patřil k " nejdrsnějším" předmětům. Jinak jasné, že všechno nepoužiješ, to ale ze žádného předmětu, pokud jej vyloženě nebudeš potřebovat v práci. Moc jsem ti nepomohla, že?
Věk: 77
zcela k ničemu, je vyučován jako bariéra (social justice) ke vzdělání, tedy prodlužuje a komplikuje přípravu na zaměstnání (pokud se bavíme o gymnáziu). Je potřebný jen tak na jeden rok pro lehký všeobecný přehle. Porblémem současných gymnáziíí je příliš malá spolupráce s VŠ, už od ~druháku bys ji měl jet na kreditový systím pro danou VŠ
dějepis nelze vzhledem k současnému politicko-školskému systému vyučovat tak, aby byl poučný, to je důvod, proč se prakticky nevyučuje 19. a 20. století
Věk: 56
Ahoj Michale, často jsem si kladla stejnou otázku, dodnes jsem na to nepřišla. Letopočet Zlaté buly sicilské si pamatuji dodnes. Ale je to tím, že jsme byli ve škole nuceni šrotit letopočty. Asi je dobré znát historii, ale prakticky mi osobně nikdy k ničemu nebyla. Já se z historie můžu poučit, ale bohužel jako jednotlivec s veřejným děním nic neudělám. Jsem toho součástí, nemusím se vším souhlasit, ale to je tak všechno. Mám ekonomku, měli jsme ho jen dva roky /narozdíl od gymnázia/ a stačilo mi - neměla jsem ho nikdy ráda.
Ahoj, podle mě je historie součást všeobecného vzdělání a taky vyžaduje jiný způsob učení než třeba matematika, což může být užitečné pro rozvoj různých druhů myšlení. Rozhodně ale souhlasím, že by se neměl učit v takovém rozsahu, v jakém se učí. Taky bych za dobu svých studií na gymplu byla rádši jen třeba za hodinu dějepisu týdně. Nejspíš se s tím prostě budeš muset nějak poprat, já jsem se to učila víceméně zpaměti a snažila se to aspoň trochu logicky propojit (nějaká logika se v tom najít dá), hodně mi pomáhaly přehledné barevné zápisky a taky štěstí na dobrého vyučijícího, který to uměl podat.
Pro mě je zase nepochopitelné, proč se některá období probírají dvakrát během základní školy/gymnázia a ještě zbytečně podrobně s hromadou letopočtů, a jiná období vůbec. Já jsem se třeba v dějepise neučila VŮBEC NIC o komunismu, vždycky jsme skončili rokem 1948 a zbytek se prostě nestihl. Předpokládám, že naše škola nebyla jediná, která měla tak špatně nastavené osnovy. A pak si má naše generace udělat nějaký názor na komunismus…
Je taky hezké, jak se mluví o poučení se z minulosti apod. , ale zajímalo by mě, kdy se v historii lidstvo z čehokoliv poučilo. Přijde mi to jen jako otřepaná fráze, vždyť právě v dějepise člověk krásně vidí, jak se veškerá historie a chyby opakují. Lidi se určitě dokážou měnit, ale především zapomínají a ignorují, protože je to prostě jednodušší.
Věk: 16
Město:Plzeň
Zdravím,
díky moc za všechny odpovědi. Chtěl jsem ke svému původnímu textu dodat, že by bylo fajn učit se to, co se stalo a přibližně kdy se to stalo, protože všeobecný přehled si myslím, že je celkem důležitý, ale určitě ne na přesné letopočty. Opravdu - kdyby nám všem naši učitelé řekli, že Zlatá bula Sicilská byla vydána v roce 1213, ale ne v roce 1212, tak bychom s tím neudělali vůbec nic a dál bychom slepě věřili v to, že ZBS byla vydána v roce 1213. Nijak by to nic neovlivnilo. Ale mohli bychom si místo toho třeba říct, že ZBS byla vydána ve 13. století. To už je podle mého názoru v pořádku. Zapamatovat si 13. století je jednodušší.
Také nevím, z jakých chyb se mám poučit. Na dějepise si říkáme události, tažení, války atd. , ale neříkáme si, co z toho všeho byly chyby a co ne.
Další věc, kterou bych chtěl ještě zmínit je to, že s tou "nevyužitelností předmětů" jsem to s dějepisem myslel absolutně. Matematiku na humanitních oborech využít asi těžko můžete, stejně jako chemii a co já vím co ještě. Ale vsadil bych se s vámi, že by vám ve vaší práci vůbec nevadilo to, kdybyste nevěděla, kdy se odehrály křížové výpravy a co se při jednotlivých KV stalo. Zato tu matematiku někdo využít může. Nebo chemii. Nebo biologii. A spoustu dalších nudných předmětů. Já ne, ale někdo jiný si z nich něco může odnést a přispět tak něčím k rozvoji lidstva. Z dějepisu podle mě ne.
A kdybychom se měli přece jen něco učit do podrobna, stálo by za to učit se do podrobna posledních 150-200 let, protože ty nás ovlivnily nejvíc. A takové věci, jako je komunismus, bych radši vídával na hodinách sociologie, protože, koneckonců, komunismus je o lidské společnosti a nemusí to být zrovna historie.
Jen mě tak napadlo, jestli ti došlo, o kolika vynálezech ses dozvěděl v dějepisu.
Před pár lety mě v kině dorazilo, jak málo lidí se začalo řehtat, když na návštěvu hraběnky Báthory jeli Polívka s Mádlem na kolečkových bruslích. Prostě byly předpotopní, tak to byko O. K.
Před rokem se moje pětileté dítě podivovalo nad tím, že už v mém dětství byla využívána elektřina.
Pokud by se výuka dějepisu ubírala směrem, který si teď maluješ jako ideální, budou si tví vnuci myslet, že Newton a Edison spolu sedávali v kantýně u oběda.
A tobě, až budeš slavným fyzikem nebo matematikem, se může stát, že získáš Nobelovku na základě nově objevených da Vinciho spisů. A kým budou objeveny ty prapapíry? Historiky, archeology, archiváři - tedy těmi, kdo zažraně studovali dějepis.
A úplně na závěr: Nahoře na liště mám takovou šipku ukazující do nekonečna vlevo. Zobrazuje HISTORII a dost často její pomocí cosi hledám, ty ne? U každý položky je nejen datum, ale i čas. Při tvém vztahu k historii by tam byl jeden velký bordel. A hledej, brouku, možná se to, co hledáš, v tom kompu někdy někde mihlo. Ale možná to bylo jindy a jinde. Možná to bylo jen načmáraný na kousku papíru… Že spousta lidí učí dějepis blbě, to je jiná věc.
Věk: 19
Dějepis je úžasný - je důležitý.
Všichni by se měli z historie poučit. Dějiny se opakují a kdo je nezná, nejspíš na to doplatí.
myslis ze ti v zivote bude k necemu ze si mel dobry prumer na vysvedceni? az pujdes hledat praci nikdo se te ptat na prumer nebude, staci jim ze si tu a tamtu skolu dodelal, jestli na jednicky nebo ctverky jim je u prdele, a hlavne ze budes umet delat to co po tobe chteji, a ze jim budes vydelavat penize
10 nejnovějších témat v kategorii:
Téma |
Odpovědí | Otevřeno |
Datum přidání (Autor) |
---|---|---|---|
Reformy sv. Františka z Asisi ? | 5 | 2281x |
15.10.2016 17:57:17 (Pavla) |
Jan Hus - charakter osobnosti, názory, diskuze | 11 | 3079x |
24.02.2015 15:16:34 (Pavla) |
Jak se naučit dějepis snadno a rychle - rady, tipy, postup, návod, diskuze | 13 | 18408x |
16.02.2014 20:58:39 (Domča) |
Seminární práce: židovské vyrovnání s dědictvím holocaustu | 9 | 2611x |
16.01.2014 00:52:50 (Cambrai) |
Kterého roku skončila platnost potravinových lístků | 6 | 3904x |
08.04.2012 14:06:31 (kozacek) |
Kdy byl sovětský svaz vyloučen ze Společnosti národů? | 1 | 3331x |
15.01.2012 14:15:24 (Eliškaaa) |
Co se stalo na Hawaii v roce 1978? | 7 | 3853x |
09.11.2011 11:56:08 (Avatárek) |
Maturita nanečisto v Praze za 550 Kč | 2 | 2905x |
19.10.2011 19:52:20 (rujet) |