Téma: Podřazení před zatáčkou nebo křižovatkou - kdy je ideální čas na podřazení řízení auta?
Zdravím.
Je mi 18 a dělám právě autoškolu. Do závěreček mám ještě 6 jízd ale chtěl bych si ujasnit podřazování před zatáčkou nebo křižovatkou. Učitel mi říkal, že před křižovatkou nebo zatáčkou si podřadím na 2 a zatočím (případně ještě dobržduji brzdou). Já ale ještě tolik neodhadnu vzdálenost kdy bych měl podřadit abych v klidu na tu 2 dojek k tý křižovatce nebo zatáčce. Někdy když mám zařazenou 3 tak přibržduju pak sešlápnu spojku dojedu ke křižovatce když nic nejede tak dám 2 a jedu (nebo zastavím a dám 1). Jen ještě jestli jsem to správně pochopil … jedu třeba 40 km/h na 3 a potřebuju podřadit tak zpomalím a před tím než ručička klesne pod 1000 otáček tak sešlápnu spojku podřadím 2 pouštm spojku pomale a jedu na 2.
Děkuji za rady
(0 lidí)   (0 lidí)  
Stránka otevřena 22107x Předchozí téma | Další téma
Reakce čtenářů
Tak já, když dojíždím ke křižovatce, tak si vyhodím kvalt a dobržďuju. Podle situace v křižovatce se buď rozjedu na 2, nebo dávám přednost, stojím a pak se rozjedu na 1.
Máš před sebu ještě 6 jízd, to je ještě dost času na učení a budeš se stejně učit ještě nějaký čas po autoškole, až začneš jezdit. Chápu, ale že se snažíš, co nejlíp pochopit vše, co nejdřív.
Teď a ještě nějakou dobu to bude o teorii, jak máš co dělat až postupně si vše zažiješ tak, že to budeš dělat automaticky.
K podřazování před zatáčkou obecně … , ideální stav projíždění zatáček je, projet je pod plynem. To znamená, pokud musíš projet zatáčku nižší rychlostí než, kterou právě jedeš, přibrzdit, podřadit, přidat plyn a projet jí, za zatáčkou obvykle přijde rovina, ještě trochu přišlápnout plyn a pak přeřadit na vyšší rychlostní stupeň zpět.
Při dojíždění ke křižovatece na které budeš stát … ideální stav je ten, abys plynule dojel ke křižovatce a nemusel intenzivně brzdit. To znamená, když přijíždíš ke křižovatce, přibrzdit, podřadit a dojíždět na tu dvojku, před úplným zastavením, sešlápnout spojku a zastavit. Je to jen o tom se naučit časem vše odhadnout.
Když budeš preventivně na dvojku dojíždět ke křižovatce třeba půl kilometru, jiní řidiči Tě oprávněně sežerou.
U obojího jde zejména o to, vyhnout se rizikovým situacím a také se pochopitelně chovat slušně k autu, ale jde hlavně o ta rizika. Pokud například budeš dobržďovat z vyšší rychlosti a auto nebude pod plynem, ale např. při sešlápnuté spojce, při dešti, na štěrku atd. , můžeš snadno ztratit nad autem kontrolu a vyjet tak ze zatáčky nebo místo zabrždění v křižovatce, dobrzdit až v ní apod.
Od toho je, ale učitel, aby Ti v provozu všechny tyhle věci ukázal, jak jezdit plynule a bezpečně. Teď přirozeně koukáš na tachometr a otáčkoměr, přemýšlíš o tom, kterou rychlost máš právě zařazenou, sleduješ pečlivě značky a tak je normální, protože se teprve učíš.
Časem, až budeš už nějakou dobu po autoškole jezdit, si všechny tyhle věci zažiješ a začneš je dělat automaticky, když budeš dobrý řidič, naučíš se časem vnímat auto, kterým jedeš a nebudeš otrocky sledovat otáčkoměr, abys poznal, kdy máš podřadit nebo přeřadit, ale do té doby je to vodítko, které Ti pomůže všechny ty věci si postupně zažít.
Děkuji moc za rady … takže když jsem před křižovatkou si přibrzdím třeba na 20 sešlápnu spojku dám tam dvojku spojku pustím a v klidu si to dojedu? Ono totiž když podřazuju tak mi většinou to auto potom tak jako zahopsá a můžu snížit rychlost jak chcu a můžu pouštět spojku pomale ak chcu a stejně to poskočí. Ještě u té zatáčky (já právě jsem podřazování moc nedělal a s učitelem jsem se moc nebavil ted jezdím s jiným a ten chce abych si vždycky podřadil) stačí když si hodně přibrzdím u té zatáčky ale zase tak daleko abych stihl dát dvojku a potom budu pouštět spojku a přitom zatáčet?? Ještě jednou děkuji
no právě proto dávám neutrál…
Pavlo, nezlob se na me ale vyhodit kvalt pred zatackou nebo krizovatkou je asi ta nejvetsi blbost, kterou mu muzes poradit. Vzdyt v pripade nutnosti s tim autem nic neudela!!
Znam i ridice (vetsinou ty ze stare skoly), co s kopce davaji neutral. Pro me jsou to sebevrazi. Usetri sice asi 3 dcl benzinu, ale za jakou cenu?
Ridic by mel mit pri jizde (kdekoliv) vzdy zarazeno, aby mohl auto ovladat.
Lištičko, já nepsala o zatáčce, ale při dojíždění do křižovatky. Já tak jezdím, jsem tak zvyklá 40 let. Ale každý si najde stejně svůj způsob jízdy…
Pavlo, samozrejme ma kazdy svuj styl jizdy. Ale ted si predstav situaci, ze dojizdis do krizovatky a rychle se musis vyhnout cyklistovi, diteti nebo uhnout sanitce. Bez rychlosti neudelas vubec nic! Podle me je to riskantni a nebezpecne!
Taky je mi jasne, ze kdyz uz tak jezdis 40 let, nebudes se ucit nic noveho. Jenom radit to zacinajicimu ridici je asi dost nerozumne.
Já nevím, jak je to v autoškolách dnes (13.04.2016), ale tohle se dříve (za mého mládí) v autoškolách nesmělo (osobní zkušenost) …tak si nejsem jistá, zda-li i z tohoto důvodu je moudré toto tazateli radit.
Jsem ráda, žes to tady napsal. Když jsem to přečetla, nezdálo se mi to, ale nechtěla jsem se hádat. Přijde mi, že to prostě není z hlavy učitele autoškoly.
ja verim ze je, tu nasi mistni specialitu to taky naucili v autoskole, jenze tam prdela do zatacky 30km/h takze tam to je jasne
Máš Parku pravdu, ale jen do jisté míry. Už je to dost let, ale já měla v autoškole kliku na bezva učitele, který mě dost tlačil do vyšších rychlostí, předjíždění atd. , vždy s jeho oblíbenou větou: jsi v autoškole, tak se uč. Takže na dvojku jsem málokdy zatáčky projížděla jednoduše proto, že jsem obvykle jela mnohem vyšší rychlostí, která odpovídala trojce nebo čtyřce.
Jenže, když vidím autoškoly, tak většinou žáci nepřekračují rychlost 40km a tak ta dvojka je dost logická.
edit: omluva, že odpověď je mimo pořadí.
no o tom to je, jde o to kolik jedes, je blbost ucit ze pred zatackou musi dat dvojku, je rozdil pokud jede 20km/h nebo 70km/h
nekdy je lepsi do zatacky zatahnout rucni
Věk: 27
Už je to sice několik let, ale autor neupřesnil, jak ta zatáčka vypadá a že se například nachází ve vesnici a je to více jak pravý úhel, například. potom je jasné, že si na tu dvojku i podřadí.
Já tedy v autoškole měl štěstí na takového pohodáře, starší pán a byť musím říci, že mě toho moc nenaučil, tak přeci jen jsem mu vděčný za všechno, hlavně za tu pohodu v autě a ne sekýrování za každý detail. Naštěstí už jsem hrál nějaké simulátory, takže jsem věděl, jak se auto chová a co dělat, nicméně asi dneska (21.08.2023) v té autoškole jsou instruktoři na baterky, protože pokud zrovna někomu radí, akorát je nutí jezdit až přespříliš opatrně, což může být naopak pro ostatní řidiče velice nebezpečné.
To pak bereš smykem jak ve filmu… to ještě neumím ani já.